Gamifikáció a társadalmi vállalkozásokkal kapcsolatos oktatásában

Manapság a tanulási stílusok folyamatosan változnak, így egyre nagyobb szükség van kreatív megoldásokra a formális és nem-formális oktatásban. Célunk, hogy a tanulási folyamat ne csak érdekes, de hatékony és szórakoztató is legyen! A társadalmi vállalkozások, amelyek üzleti alapelvekkel próbálnak megoldásokat találni társadalmi kihívásokra, különösen igénylik a kreativitást, a kritikai gondolkodást és a gyakorlati készségek ötvözését. A klasszikus tantermi módszerek gyakran nem vonzzák eléggé a tanulókat, viszont a játék-alapú tanulás friss, interaktív megközelítéseket kínál, amelyek segítik a tananyag megértését és a tanulók inspirálását.

Az „ImpactED – Gamified Social Entrepreneurship Educational Approach” projekt keretében négy országban – Lettországban, Magyarországon, Portugáliában és Grúziában – kutatásokat végeztünk a gamifikáció társadalmi vállalkozásokkal kapcsolatos oktatásában. 

Interjúkat készítettünk tanárokkal, ifjúsági munkásokkal és szakértőkkel, így mélyebb rálátást nyertünk a kulcsszereplők tapasztalataira és szükségleteire a társadalmi vállalkozásokkal kapcsolatos képzésben. Emellett fiatalokkal és diákokkal végzett felméréseink segítségével értékes kvantitatív adatokat gyűjtöttünk, melyek betekintést engedtek a tanulók nézeteibe. 

A kutatás legfontosabb eredményei

A kutatás világosan rávilágított, hogy a tanulók sokkal inkább élvezik az interaktív, játék alapú tanulási módszereket, mint a hagyományos megközelítéseket. A legnépszerűbb tanulási formák közé tartozik a videónézés, a projekt alapú tanulás, a csapatmunka, mások tanítása és a játék alapú tanulás. Gyakran említették a Kahoot, Slido és Quizizz platformokat, de egyre nagyobb az igény az immerszív és innovatív élmények, mint például az AI és AR-alapú eszközök használata iránt is.

A gamifikált tanulás olyan elemeket használ, mint a pontozás, jelvények és ranglisták a motiváció növelése érdekében. Az eredmények azt mutatták, hogy az üzleti szimulációk és stratégiai játékok segítenek a fogalmak tisztázásában és valódi üzleti és vállalkozói kihívásokat hoznak közelebb a tanulókhoz.

A felmérés a játék-alapú tanulás előnyeire is kitért, különösen a társadalmi vállalkozásokkal kapcsolatos oktatásban. Az interdiszciplináris megközelítés, a vonzó(bb) oktatási anyagokhoz való hozzáférés és az együttműködés és a csapatmunka erősítése mind fontos előnyök. A szimulációs játékok, a történetmesélés, a problémamegoldó feladatok, valamint a kvízek és pontozási rendszerek ösztönözhetik a fiatalokat a társadalmi vállalkozások iránti érdeklődésük fokozására.

A kutatás kihangsúlyozta, hogy fontos megkülönböztetni a társadalmi vállalkozásokat a hagyományos üzleti modellek alapján működő vállalkozásoktól. Külön figyelmet kell fordítani arra, hogyan egyesíti a profitot és a társadalmi hatást a társadalmi vállalkozások világa. A vállalkozói kompetenciák fejlesztése, főleg a hatékony társadalmi vállalkozásokhoz szükséges készségek terén, szintén kiemelt fontosságú.

A felmérés eredményei végül rámutattak az innovatív oktatási módszerek szükségességére, valamint az oktatási tartalmak naprakészen tartásának fontosságára. Az oktatóknak figyelembe kell venniük a fiatalok egyedi igényeit, hogy a tanulási élmény igazán releváns és vonzó legyen számukra.

Oktatási hiányosságok és szükségletek

A kutatás több kihívást is kiemelt:

  • Integráció a formális oktatásba: A gamifikációt sokszor csak kiegészítő eszközként kezelik, nem pedig a tananyag szerves részének. Ahhoz, hogy a játék-alapú tanulás valóban része legyen a formális oktatási rendszereknek, további erőfeszítések szükségesek. Emellett fontos az egyensúly megtartása a formális és nem-formális tanulási elemek között.
  • A tartalom minősége: A társadalmi vállalkozások folyamatos fejlődésével a hozzájuk kapcsolódó oktatási játékokban bemutatott forgatókönyveknek és kihívásoknak is lépést kell tartaniuk. A módszertani anyagok rendszeres frissítése elengedhetetlen ahhoz, hogy ezek az eszközök relevánsak és hatékonyak maradjanak.

Következtetés

A gamifikált tanulás nagyszerű lehetőségeket kínál a formális és nem-formális nevelés gazdagítására, miközben a tanulási folyamatot vonzó és interaktív élménnyé alakítja. Ennek köszönhetően a tanulók olyan készségeket és tudást szerezhetnek, amelyek elengedhetetlenek a társadalmi kihívások kezeléséhez. Ahhoz, hogy a játék-alapú tanulás valóban kiaknázza teljes potenciálját, szükség van új, könnyen hozzáférhető oktatási módszerekre, anyagokra. Ahogy a társadalmi vállalkozások világa fejlődik, egyre több lehetőség nyílik a gamifikált oktatási módszerek fejlesztésére és bővítésére. Így képesek leszünk egy innovatív és társadalmilag tudatos vállalkozói generációt nevelni.

Olvasd el a teljes cikket angolul:

Böngészd a jó gyakorlatok gyűjteményét

játékalapú fejlesztés társdalmi vállalkozások

Összegyűjtöttünk magyar, lett, portugál és grúz jó gyakorlatokat a gamifikációs eszközök alkalmazására a társadalmi vállalkozások elindításához és működtetéséhez szükséges készségek és ismeretek elsajátításában.

Szeretnél még többet megtudni erről a projektről?

Szívesen részt vennél te is hasonló kezdeményezésekben?

Az “ImpactED – Gamified Social Entrepreneurship Educational Approach”  projektet az Európai Unió társfinanszírozza. Az ebben a cikkben kifejtett vélemények kizárólag a szerző(k) véleményét tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió, az Európai Bizottság vagy a Lettországi Nemzetközi Ifjúsági Programok Ügynökségének véleményével. Sem az Európai Unió, sem a támogató hatóság nem vállal felelősséget ezekért a véleményekért.